![]() |
#1 | ||||
Kaptan ![]()
|
![]() (Orta Su TROLÜ) Araştırması Sonuçları :
[Bu Adresi (link) Görme Yetkiniz Yok BEDAVA'ya Üye Ol Sitemizden Faydalan....] Sonuçlar ► Orta su trolü avcılığında gerek tek, gerekse de çift tekne yönteminin uygulanabilirliği açısından bakıldığında; Karadeniz’deki balıkçı filosunun motor gücü ve tekne boyu açısından yeterli seviyede olduğu görülmektedir. Bölgesel ve yakın kıyısal deniz özelliği gösteren Karadeniz’de çaça, hamsi, istavrit gibi pelajik türlerin avcılığında her iki yöntemden birinin tercih edilmesi mümkün görünmektedir. ► Başarılı bir orta su trolü avcılığında, balık sürüsüne ulaşmada, kullanılan av aracının hareket kabiliyeti büyük bir öneme sahiptir. Bugün için Doğu Karadeniz’de hamsi, çaça istavrit ve lüfer gibi pelajik balıkların avcılığında kullanılan balıkçı teknelerinin hız kabiliyetleri bu tür bir avcılık açısından yeterli düzeydedir. ► Orta su trolü balıkçılığında kullanılacak olan ağların tasarımı gerçekleştirilirken ağ-tekne uyumunun dikkate alınması gerekmektedir. Orta su trolü ağlarının daha düşük güçteki teknelerde kullanılabilmesi için; ağın direncinin minimum düzeye düşürülmesi gerekmektedir. Pelajik trol ağlarında, ağ materyalinin göz açıklığı arttırılmak suretiyle, ağın su içerisindeki hidrodinamik direnci azaltılabilir, dolayısıyla teknenin çekme kuvveti ve hız artışı sağlanabilir. Bu çalışmada Karadeniz’de pelajik türlerin avcılığında kullanılabilecek bu özelliklere sahip, farklı tipteki prototip orta su trolü ağlarının tasarımı gerçekleştirilmiştir. ► Başarılı bir orta su trolü avcılığında; operasyon sırasında ağın konumu ve balık sürüsünün bulunduğu derinliği tesbit etmede Net-sounder adı verilen elektronik cihazlardan yararlanılmaktadır. Ancak ticari balıkçıların kullanımı açısından son derece pahalı bir yatırımı gerektiren bu cihazın olmadığı durumlarda, trol ağının su kolonundaki konumunu belirlemede pratik olarak çekim hızı ve çelik halat uzunluğunda yapılacak değişikliklerden yararlanmak mümkündür. ► Karadeniz’de çift tekne yönteminde düşük motor gücüne sahip tekneler yakın kıyı sularında daha başarılı olmaktadır. Av veriminin üstünlüğüne karşın, operasyon sırasında birim zamanda harcanan çaba ve işletme maliyeti açısından ele alındığında tek tekne yöntemi, çift tekneye göre daha avantajlıdır. Tek teknenin bir günlük operasyon sayısı, çift tekneye göre iki kat daha fazladır. Aynı şekilde bir operasyonluk süre açısından değerlendirildiğinde, tek teknenin denizde kalma süresi çift tekneye göre %50 daha azdır. ► Çaça; ülkemizde direkt olarak insan tüketimine sunulmamakla birlikte orta su trolleri ile avlanması halinde; gerek insan gıdası, gerekse de balık unu-yağı fabrikaları ve balık işletmeleri için iyi bir yem kaynağı oluşturabilecek potansiyele sahiptir. Bu araştırmadan elde edilen sonuçlar bunu destekler mahiyettedir. ► Gırgır ve pelajik trol avcılığında bir gün içerisinde denizde kalma süresi hemen hemen aynı olmasına karşın; operasyon sayısı ve zaman kullanımı açısından bakıldığında orta su trolleri lehine bir durum mevcuttur. Orta su trolü avcılığında çift tekne ile bir günde ortalama 4, tek tekne ile 7 operasyon yapılabilmesine rağmen, gırgır avcılığında bu sayı ortalama 2’dir. Gırgır ağlarında ortalama bir operasyon süresi 4.5 saat, orta su trollerinde ise bu süre; çift tekne için maksimum 3.2 saat, tek tekne için ise 1.7 saat olarak belirlenmiştir. Orta su trollerinde operasyon kolaylığı ve teknenin sağladığı hareket kabiliyeti ile birim zamanda daha fazla alan taranmakta ve teknenin yararlılık süresi arttırılmış olmaktadır. ►Karadeniz’de hamsi avcılığında kullanılan gırgır ağlarının hiçbir seçici özelliği bulunmamaktadır. Bu ağların kontrolsüz kullanılması sonucunda hamsi populasyonu dahil henüz avlanma boyuna ulaşmamış çok küçük canlılar da avlanarak stoktan çekilmektedir. Pazar değeri olmayan veya direkt insan tüketimine sunulmayan bu balıklar işlemek için yeterli hammadde bulamayan balık-unu yağı fabrikalarına piyasa değerinin çok altında satılmaktadır. Balık unu-yağı fabrikalarının hammadde olarak sadece hamsiye bağımlı olarak üretim faaliyetlerini sürdürmeleri ve hamsi avcılığında gırgır ağlarının dışında alternatif bir yöntemin uygulanmayışı bu populasyonun aşırı avlanmasına neden olmaktadır. Gerek biyolojik olarak hamsi stokunun devamlılığı ve gerekse de ekonomik olarak kaynak işletimi açısından büyük bir kayıp olarak ortaya çıkmaktadır. Hamsinin orta su trolleri ile avlanması durumunda bu sakıncalar ortadan kalkabilecektir. ► Su ürünleri genelgelerinde hamsinin avlanabilir minimum av boyu 9 cm’dir. Bu çalışmada hamsi populasyonu için 12, 16, 12 ve 12 mm’lik torba ağ göz açıklığına sahip 4 farklı tasarımdaki trol ağı ile elde edilen %50 seçicilik boyları sırasıyla; 11.4, 12.1, 11.5 ve 12.6 cm olarak hesaplanmıştır. Elde edilen sonuçlar; hamsi stokunu korumada ve büyük boydaki hamsi populasyonunu güvenli bir şekilde avlamada göz açıklığı uygulamalarının son derece etkili olduğu görülmüştür. ► Gırgır ağları da dip sürütme ağları gibi zeminde ve bentopelajikte yaşayan canlıları avlayarak ekosisteme büyük bir zarar vermektedir. Pelajik trol balıkçılığında kullanılan ağlar ile hedeflenmeyen türlerin minimum düzeyde yakalanmaları sağlanarak, uzun vadede bu balıkçılık kaynaklarından daha çok fayda sağlamak mümkündür.►Karadeniz’de orta su trolü balıkçılığının yeterince yaygınlaştırılabilmesi için; merkezi yönetimlerce oluşturulacak gerçekçi ve uygulanabilir bir yönetim modeli ile özellikle küçük pelajikler grubu içerisinde yer alan hamsi ve çaça stoklarının daha etkin ve daha kontrollü bir şekilde işletilmesi sağlanabilir. Kaynak:[Bu Adresi (link) Görme Yetkiniz Yok BEDAVA'ya Üye Ol Sitemizden Faydalan....]
__________________
İyi günler, bol güneşler dilerim. Üstad Kaptan Nuri DENİZ İstanbul - 1949 İTÜ /Kimya ve İşletme Müh. ![]() Bu mesaj en son " 19-12-2009 " tarihinde saat 13:18 itibariyle MAVİ FENER tarafından düzenlenmiştir.... |
||||
![]() |
Sponsored Links |
![]() |
#2 | |||
Kaptan ![]()
|
![]() Bilgilendirme için teşekkürler.
__________________
![]() MURAT ADAK 1977 0 Rh (+) KARABAĞLAR -İZMİR
|
|||
![]() |
![]() |
#3 | |||
Kaptan
|
![]() Nuri abi paylaşım için teşekkür ederim..
|
|||
![]() |
Sosyal Paylaşım |
|
|
![]() |
||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Yanıtlar | Son Mesaj |
13 Mayıs Alaybey At&Çek Sonuçları-2 | Lethe | DENİZ AVI KARADAN | 7 | 14-05-2007 09:25 |
4 Mayıs İzmir/Alaybey At&Çek Sonuçları | Lethe | DENİZ AVI KARADAN | 17 | 09-05-2007 10:10 |