Geri Git   RASTGELSİN AMATÖR BALIKÇILIK FORUMLARI > Amatör Balık Avı Genel Bilgiler > Üstadlar Köşesi > Nuri Deniz




 
 
Konu Araçları Görünüm Modları
Eski 19-12-2009, 12:14   #1
MAVİ FENER
Kaptan
 
MAVİ FENER kullanıcısının avatarı
 
Üyelik Tarihi: 13.06.09
Yaş: 75
Mesaj Sayısı: 2.415
Exclamation (Orta Su TROLÜ) Araştırması Sonuçları :

(Orta Su TROLÜ) Araştırması Sonuçları :
[Bu Adresi (link) Görme Yetkiniz Yok BEDAVA'ya Üye Ol Sitemizden Faydalan....]


Sonuçlar

► Orta su trolü avcılığında gerek tek, gerekse de çift tekne yönteminin uygulanabilirliği açısından
bakıldığında; Karadeniz’deki balıkçı filosunun motor gücü ve tekne boyu açısından yeterli seviyede olduğu
görülmektedir. Bölgesel ve yakın kıyısal deniz özelliği gösteren Karadeniz’de çaça, hamsi, istavrit gibi pelajik
türlerin avcılığında her iki yöntemden birinin tercih edilmesi mümkün görünmektedir.
► Başarılı bir orta su trolü avcılığında, balık sürüsüne ulaşmada, kullanılan av aracının hareket kabiliyeti
büyük bir öneme sahiptir. Bugün için Doğu Karadeniz’de hamsi, çaça istavrit ve lüfer gibi pelajik balıkların
avcılığında kullanılan balıkçı teknelerinin hız kabiliyetleri bu tür bir avcılık açısından yeterli düzeydedir.
► Orta su trolü balıkçılığında kullanılacak olan ağların tasarımı gerçekleştirilirken ağ-tekne uyumunun
dikkate alınması gerekmektedir. Orta su trolü ağlarının daha düşük güçteki teknelerde kullanılabilmesi için; ağın
direncinin minimum düzeye düşürülmesi gerekmektedir. Pelajik trol ağlarında, ağ materyalinin göz açıklığı
arttırılmak suretiyle, ağın su içerisindeki hidrodinamik direnci azaltılabilir, dolayısıyla teknenin çekme kuvveti ve hız
artışı sağlanabilir. Bu çalışmada Karadeniz’de pelajik türlerin avcılığında kullanılabilecek bu özelliklere sahip, farklı
tipteki prototip orta su trolü ağlarının tasarımı gerçekleştirilmiştir.
► Başarılı bir orta su trolü avcılığında; operasyon sırasında ağın konumu ve balık sürüsünün bulunduğu
derinliği tesbit etmede Net-sounder adı verilen elektronik cihazlardan yararlanılmaktadır. Ancak ticari balıkçıların
kullanımı açısından son derece pahalı bir yatırımı gerektiren bu cihazın olmadığı durumlarda, trol ağının su
kolonundaki konumunu belirlemede pratik olarak çekim hızı ve çelik halat uzunluğunda yapılacak değişikliklerden
yararlanmak mümkündür.
► Karadeniz’de çift tekne yönteminde düşük motor gücüne sahip tekneler yakın kıyı sularında daha başarılı
olmaktadır. Av veriminin üstünlüğüne karşın, operasyon sırasında birim zamanda harcanan çaba ve işletme
maliyeti açısından ele alındığında tek tekne yöntemi, çift tekneye göre daha avantajlıdır. Tek teknenin bir günlük
operasyon sayısı, çift tekneye göre iki kat daha fazladır. Aynı şekilde bir operasyonluk süre açısından
değerlendirildiğinde, tek teknenin denizde kalma süresi çift tekneye göre %50 daha azdır.
► Çaça; ülkemizde direkt olarak insan tüketimine sunulmamakla birlikte orta su trolleri ile avlanması halinde;
gerek insan gıdası, gerekse de balık unu-yağı fabrikaları ve balık işletmeleri için iyi bir yem kaynağı
oluşturabilecek potansiyele sahiptir. Bu araştırmadan elde edilen sonuçlar bunu destekler mahiyettedir.
► Gırgır ve pelajik trol avcılığında bir gün içerisinde denizde kalma süresi hemen hemen aynı olmasına
karşın; operasyon sayısı ve zaman kullanımı açısından bakıldığında orta su trolleri lehine bir durum mevcuttur.
Orta su trolü avcılığında çift tekne ile bir günde ortalama 4, tek tekne ile 7 operasyon yapılabilmesine rağmen,
gırgır avcılığında bu sayı ortalama 2’dir. Gırgır ağlarında ortalama bir operasyon süresi 4.5 saat, orta su trollerinde
ise bu süre; çift tekne için maksimum 3.2 saat, tek tekne için ise 1.7 saat olarak belirlenmiştir. Orta su trollerinde
operasyon kolaylığı ve teknenin sağladığı hareket kabiliyeti ile birim zamanda daha fazla alan taranmakta ve
teknenin yararlılık süresi arttırılmış olmaktadır.
►Karadeniz’de hamsi avcılığında kullanılan gırgır ağlarının hiçbir seçici özelliği bulunmamaktadır. Bu ağların
kontrolsüz kullanılması sonucunda hamsi populasyonu dahil henüz avlanma boyuna ulaşmamış çok küçük canlılar
da avlanarak stoktan çekilmektedir. Pazar değeri olmayan veya direkt insan tüketimine sunulmayan bu balıklar
işlemek için yeterli hammadde bulamayan balık-unu yağı fabrikalarına piyasa değerinin çok altında satılmaktadır.
Balık unu-yağı fabrikalarının hammadde olarak sadece hamsiye bağımlı olarak üretim faaliyetlerini sürdürmeleri ve
hamsi avcılığında gırgır ağlarının dışında alternatif bir yöntemin uygulanmayışı bu populasyonun aşırı
avlanmasına neden olmaktadır. Gerek biyolojik olarak hamsi stokunun devamlılığı ve gerekse de ekonomik olarak
kaynak işletimi açısından büyük bir kayıp olarak ortaya çıkmaktadır. Hamsinin orta su trolleri ile avlanması
durumunda bu sakıncalar ortadan kalkabilecektir.
► Su ürünleri genelgelerinde hamsinin avlanabilir minimum av boyu 9 cm’dir. Bu çalışmada hamsi
populasyonu için 12, 16, 12 ve 12 mm’lik torba ağ göz açıklığına sahip 4 farklı tasarımdaki trol ağı ile elde edilen
%50 seçicilik boyları sırasıyla; 11.4, 12.1, 11.5 ve 12.6 cm olarak hesaplanmıştır. Elde edilen sonuçlar; hamsi
stokunu korumada ve büyük boydaki hamsi populasyonunu güvenli bir şekilde avlamada göz açıklığı
uygulamalarının son derece etkili olduğu görülmüştür.
► Gırgır ağları da dip sürütme ağları gibi zeminde ve bentopelajikte yaşayan canlıları avlayarak ekosisteme
büyük bir zarar vermektedir. Pelajik trol balıkçılığında kullanılan ağlar ile hedeflenmeyen türlerin minimum düzeyde
yakalanmaları sağlanarak, uzun vadede bu balıkçılık kaynaklarından daha çok fayda sağlamak mümkündür.►Karadeniz’de orta su trolü balıkçılığının yeterince yaygınlaştırılabilmesi için; merkezi yönetimlerce
oluşturulacak gerçekçi ve uygulanabilir bir yönetim modeli ile özellikle küçük pelajikler grubu içerisinde yer alan
hamsi ve çaça stoklarının daha etkin ve daha kontrollü bir şekilde işletilmesi sağlanabilir.

Kaynak:[Bu Adresi (link) Görme Yetkiniz Yok BEDAVA'ya Üye Ol Sitemizden Faydalan....]

__________________
İyi günler, bol güneşler dilerim.
Üstad Kaptan
Nuri DENİZ
İstanbul - 1949
İTÜ /Kimya ve İşletme Müh.



Bu mesaj en son " 19-12-2009 " tarihinde saat 13:18 itibariyle MAVİ FENER tarafından düzenlenmiştir....
MAVİ FENER Çevrimdışı  
Sponsored Links
Eski 19-12-2009, 13:43   #2
Murat ADAK
Kaptan
 
Murat ADAK kullanıcısının avatarı
 
Üyelik Tarihi: 09.10.09
Mesaj Sayısı: 976
Varsayılan

Bilgilendirme için teşekkürler.
__________________

MURAT ADAK
1977 0 Rh (+)
KARABAĞLAR -İZMİR
Murat ADAK Çevrimdışı  
Eski 21-12-2009, 10:09   #3
Necati ARAT
Kaptan
 
Üyelik Tarihi: 14.09.09
Mesaj Sayısı: 3.142
Varsayılan

Nuri abi paylaşım için teşekkür ederim..
Necati ARAT Çevrimdışı  
 

Sosyal Paylaşım


Gönderme Kuralları
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
SimgelerAçık
[IMG] kodu Açık
HTML kodu Kapalı

Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Yanıtlar Son Mesaj
13 Mayıs Alaybey At&Çek Sonuçları-2 Lethe DENİZ AVI KARADAN 7 14-05-2007 09:25
4 Mayıs İzmir/Alaybey At&Çek Sonuçları Lethe DENİZ AVI KARADAN 17 09-05-2007 10:10


Saat 19:06.